Telewizja jest dziś nieodłączną częścią naszego życia. Zgodnie z zaleceniami specjalistów, powinniśmy minimalizować czas spędzany przez dziecko poniżej dwóch lat przed telewizorem, a nawet całkowicie go wyeliminować. Może zamiast zakazywać, warto zastanowić się jak telewizja może pozytywnie wpłynąć na rozwój dziecka.
Zachęcamy więc do szerszego spojrzenia na to zagadnienie, rozpatrzenia wad i zalet telewizji w kontekście rozwoju intelektualnego i pobudzenia kreatywności dziecka.
Porady na tej stronie pomogą ci zdroworozsądkowo podejść do roli telewizji w życiu twoim i twojego dziecka. Uświadomią ci też, jak wiele pozytywnych aspektów wiąże się z właściwie dobranym programem telewizyjnym.
Telewizja to dziś nieodłączna część życia. Warto więc zastanowić się jakie korzyści może przynieść domownikom i jak najskuteczniej je wykorzystać w prawidłowym rozwoju dzieci.
Oglądanie telewizji może być aktywne i wiele wnieść w życie malucha. Zachęcaj go więc, aby śpiewał i tańczył wraz z postaciami, które widzi na ekranie oraz opowiadał o tym, co widzi i słyszy.
W wieku sześciu lub siedmiu lat dzieci zaczynają rozumieć, że ludzie mają różne punkty widzenia. W wieku ośmiu, dziewięciu lat odkrywają, że każdy posiada tzw. życie wewnętrzne. Obie z wymienionych zmian w postrzeganiu świata, umożliwiają dziecku zmianę w sposobie myślenia o telewizji i innych formach narracyjnych.
Twoi podopieczni mogą stać się aktywnymi widzami zamiast być biernymi odbiorcami telewizyjnych treści. Jak to zrobić? Ucz się zadawać pytania dotyczące tego, co dzieci widzą i słyszą. Nawet jeśli nie znasz wszystkich odpowiedzi, zastanawiaj się z nimi nad programem, który razem oglądacie. Dzięki temu nauczą się, że programy telewizyjne nie muszą podlegać jednemu schematowi.
Ważne jest, aby pomóc młodszym nastolatkom w zrozumieniu, że wszystkie programy telewizyjne są dziełem ludzi, i że to, co widzą na ekranie nie powinno być przez nich odbierane jako prawda obiektywna. Reklamodawca może bowiem wybrać sobie serial telewizyjny, w którym pokazane zostaną jego produkty. Reżyser może wybrać określony scenariusz, żeby opowiedzieć wciągającą historię. Natomiast producent może wpływać na to, jak tworzone są obrazy, żeby osiągnąć większe oddziaływanie na widownię i tym samym sukces komercyjny.
Im bardziej będziesz zachęcać nastolatka do pytań: jak, dlaczego i w jakim celu zrobiono program, tym bardziej kompleksowe będzie jego rozumienie programów i filmów.
Pomóż swojemu nastolatkowi stać się miłośnikiem dobrego kina, ucząc go języka filmu i telewizji. Niech odkryje, że nie ma jedynego, „właściwego” sposobu interpretacji historii lub obrazu, wręcz przeciwnie: to, co widz wyniesie z programu lub filmu zależy od tego, kim jest, co wie o świecie, jakie są jego doświadczenia oraz jak rozumie świat sztuki.
Ważne jest, aby nastolatek zrozumiał, że życie w kulturze wizualnej to ciągłe uczenie się rozumienia zakodowanych w niej wiadomości, i że przyjmowanie najprostszego znaczenia obrazów może prowadzić do pominięcia istotnych treści.