Przyjazne media

 
 

Ważne informacje dla rodziców

W dzisiejszych czasach media odgrywają ważną rolę w rozwoju dziecka. Czy wiesz co Twoje dziecko ogląda w telewizji, jakie strony odwiedza w internecie, w jakie gra gry? Czy rozmawiasz o tych sprawach ze swoim dzieckiem?

 

Sprawdź jak filmy, reklamy i gry mogą wpływać na Twoje dziecko i co możesz zrobić, aby wszyscy Twoi domownicy mądrze korzystali z mediów.

 

 
 

W jakim wieku jest twoje dziecko?

Wybierz wiek, w jakim jest obecnie Twoje dziecko i dowiedz się więcej.

3-latek

Świadomość mediów u dzieci - 3-latki

Sposób w jaki dzieci korzystają z mediów w dużej mierze zależy od wieku dziecka i etapu rozwoju, na którym w danym momencie się znajduje. Znajomość tych etapów może pomóc Ci zachęcić dziecko do korzystania z mediów we właściwy - twórczy sposób.

 

Twój 3-latek...

  • Umie opowiadać proste historyjki.
    Co możesz zrobić: Zadawaj dziecku konkretne pytania - pytaj go o to, co widzi w telewizji, na ekranie komputera czy w książce. Kiedy dziecko mówi, staraj się podawać mu dodatkowe informacje. W ten sposób pomożesz mu w nauce nowego słownictwa. Na przykład, jeśli dziecko powie "pies", możesz dodać "duży, włochaty pies".
  • Lubi pytać kto, co i dlaczego?
    Co możesz zrobić: Oglądając programy telewizyjne, grając w gry komputerowe lub przeglądając strony internetowe, wyjaśniaj dziecku, dlaczego dzieją się określone rzeczy, kim są postacie i dlaczego postępują w określony sposób.
  • Interesuje się podobieństwami i różnicami, które dostrzega.
    Co możesz zrobić: Zwróć dziecku uwagę, kiedy postać z telewizji lub jakieś zwierzę zrobi coś, co ono również potrafi zrobić - będzie biegać, tańczyć albo skakać. Potem zróbcie to razem.
  • Lubi słuchać i oglądać tę samą historię bez końca.
    Co możesz zrobić: Zadawaj dziecku pytania o programy telewizyjne, filmy i gry komputerowe - nawet, jeśli to te ulubione, które ogląda bez przerwy. Ty możesz znać je na pamięć, ale twoje dziecko wciąż czerpie z tego wiele radości.
  • Lubi śpiewać proste piosenki.
    Co możesz zrobić: Wybieraj programy telewizyjne i komputerowe, które zawierają piosenki i utwory muzyczne. Zachęcaj dziecko, żeby śpiewało i tańczyło, a nie tylko oglądało. Nie wstydź się śpiewać i tańczyć razem z dzieckiem.
  • Potrafi nazywać i łączyć podstawowe kolory - czerwony, niebieski, żółty i zielony. Zaczyna uczyć się kształtów.
    Co możesz zrobić: Zadawaj dziecku pytania, kiedy ogląda telewizję i gra w gry komputerowe. Na przykład, wskaż na monitor i powiedz: Co to za liczba? Czy te drzwi wyglądają, jak prostokąt, czy okrąg? Jakiego koloru buty ma ta pani?
  • Poznaje możliwości swojego ciała.
    Co możesz zrobić: Wybieraj programy telewizyjne i komputerowe, które zawierają piosenki i elementy tańca, a także te, które pokazują jakieś aktywności fizyczne. Poproś dziecko o powtórzenie tego, co widzi na ekranie.
  • Lubi pomagać w domu i wykonywać proste prace domowe.
    Co możesz zrobić: Jeśli masz zwyczaj nakrywania czymś telewizora lub zamykania drzwi szafki, w której trzymasz komputer, zachęć dziecko do tego, żeby wzięło udział w tym rytuale.
  • Wie, czy jest chłopcem czy dziewczynką. Uczy się, w co się ubierają chłopcy i dziewczynki oraz co lubią robić.
    Co możesz zrobić: Staraj się ograniczyć kontakt dziecka z programami telewizyjnymi, które umacniają stereotypy odnośnie tego, co "mogą robić dziewczynki" i co "mogą robić chłopcy". Uświadamiaj dziecko, że zarówno chłopcy, jak i dziewczynki mogą być kimkolwiek zechcą. Podaj dziecku konkretne przykłady.
  • Lubi słuchać historyjek o sobie.
    Co możesz zrobić: Jeśli masz jakieś domowe nagrania wideo albo album z wycinkami czy zdjęciami swojego dziecka, przeglądajcie je razem i rozmawiajcie o tym, co się wydarzyło w dniu, kiedy zrobiono zdjęcia lub film.
  • Spędza dużo czasu obserwując, co dzieje się wokół niego.
    Co możesz zrobić: Uczyń z oglądania telewizji formę aktywności. Zadawaj dziecku pytania o to, co widzi i słyszy na ekranie.
  • Jeżeli wokół dziecka są ludzie, którzy wydają mu się inni niż ono samo, może je to zaciekawić.
    Co możesz zrobić: Wybieraj programy telewizyjne, książki i programy komputerowe, które pozwolą dziecku poznawać ludzi z innych środowisk. Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co czyni daną kulturę wyjątkową i szczególną.

4-latek

Świadomość mediów u dzieci - 4-latki

Sposób w jaki dzieci korzystają z mediów w dużej mierze zależy od wieku dziecka i etapu rozwoju, na którym w danym momencie się znajduje. Znajomość tych etapów może pomóc Ci zachęcić dziecko do korzystania z mediów we właściwy - twórczy sposób.

 

Twój 4-latek...

  • Orientuje się, że życie rodzinne płynie określonym rytmem.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku zrozumieć, w jakich okolicznościach telewizja pasuje do codziennego i cotygodniowego rozkładu zajęć twojej rodziny, a w jakich nie. Staraj się być konsekwentny.
  • Lubi śpiewać proste piosenki i rymowanki swobodnie dobierając słowa.
    Co możesz zrobić: Wybieraj programy telewizyjne i komputerowe, które zawierają piosenki i utwory muzyczne. Zachęcaj dziecko, żeby śpiewało i tańczyło, a nie tylko oglądało.
  • Może bać się ciemności i nieznanych mu postaci.
    Co możesz zrobić: Unikaj programów telewizyjnych, które mogą wzbudzać lęk u dziecka, szczególnie przed snem. Jeżeli dziecko się przestraszy, zapewnij je, że wszyscy są bezpieczni. Przytulenie i ulubiona zabawka mogą przynieść ulgę. Pamiętaj, że to czego boi się jedno dziecko, może wcale nie budzić lęku u rodzeństwa lub rówieśnika.
  • Rozumie, kiedy coś jest wyższe, większe, takie samo, w większej ilości, na, w, pod i nad. Potrafi liczyć na głos (ale nie zawsze w poprawnej kolejności) i nazywać niektóre kolory i kształty.
    Co możesz zrobić: Czytaj recenzje programów komputerowych i programów telewizyjnych, żeby znaleźć formy aktywności, które uczą ważnych zagadnień numeryczno-przestrzennych, takich jak liczenie, układanie przedmiotów od największego do najmniejszego lub opisywanie czegoś, co jest bliżej lub dalej. Rozwijaj rozumienie tych zagadnień podczas rozmów z dzieckiem.
  • Uwielbia opowiadać dowcipy, chociaż dla Ciebie mogą one nie mieć za wiele sensu.
    Co możesz zrobić: Niektóre programy telewizyjne działają na dwóch poziomach - jednym adresowanym do dzieci i drugim adresowanym do dorosłych - inne programy są produkowane wyłącznie z myślą o dzieciach i mogą nie wydawać Ci się szczególnie atrakcyjne. Mimo to, obserwuj uważnie, co sprawia, że Twoje dziecko chichocze i zachęcaj je do opowiadania dowcipów.
  • Ma dużo energii. Potrafi jeździć rowerkiem trójkołowym, skakać w górę na wysokość 15 centymetrów, biegać, łapać piłkę i robić fikołki.
    Co możesz zrobić: Poza ustaleniem limitów czasu, jaki dziecko może spędzać przed telewizorem czy komputerem, namawiaj je do biegania, wspinania się, skakania, tańczenia - jednym słowem: ruszania się.
  • Zwraca uwagę na to, co robią dziewczynki, mama i siostry oraz na to, co robią chłopcy, tata i bracia.
    Co możesz zrobić: Staraj się ograniczyć kontakt dziecka z programami telewizyjnymi, które umacniają stereotypy odnośnie tego, co "mogą robić dziewczynki" i co "mogą robić chłopcy". Uświadamiaj dziecko, że zarówno chłopcy, jak i dziewczynki mogą być kimkolwiek zechcą.
  • Ma bogatą wyobraźnię. Czasami nie wie, co jest prawdziwe, a co wymyślone.
    Co możesz zrobić: Kiedy prosisz dziecko, żeby ci coś opowiedziało - nawet przytaczając coś, co widziało w telewizji, książce czy grze komputerowej - weź pod uwagę, że jego opowieści mogą być przesadzone i niekoniecznie zgodne z rzeczywistoscią. Spróbuj nie zniechęcać dziecka do opowiadania jego wersji zdarzenia.
  • Rozumie i przeważnie przestrzega prostych zasad.
    Co możesz zrobić: Jasno powiedz dziecku, jakie obowiązują zasady w odniesieniu do telewizji i komputera. Możesz na przykład wytłumaczyć dziecku, że "kiedy jemy, nie oglądamy telewizji i nie korzystamy z komputera". Bądź konsekwentny.
  • Lubi rozmawiać i prowadzić długie pogawędki. Pyta i odpowiada: kto, co, kiedy, dlaczego i gdzie?
    Co możesz zrobić: Uczyń z oglądania telewizji formę aktywności. Pytaj dziecko o programy i postacie i daj mu szansę, żeby tworzyło historyjki telewizyjne rysując obrazki. Zorganizuj kredki i papier i zaproponuj, że zrobisz podpisy pod rysunkami dziecka.
  • Potrafi odczuwać gniew i frustrację - przeważnie wie, jak używać słów zamiast pięści.
    Co możesz zrobić: Unikaj programów telewizyjnych i gier komputerowych pokazujących postacie rozwiązujące konflikty poprzez przemoc fizyczną. Kiedy jednak się zdarzy, że dziecko zobaczy takie sceny, podkreśl, że tak nie wolno robić i wskaż inne rozwiązania.
  • Ma bogatą wyobraźnię i czasami wymyśla sobie fikcyjnych towarzyszy zabaw. Uwielbia udawać innych ludzi a nawet rzeczy.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku włączyć do zabawy różne postacie - także te z telewizji, filmów, gier czy książek. Zorganizuj rekwizyty, na przykład stare ubrania, kartony po jajkach i wielkie pudła, dzięki którym można uatrakcyjnić zabawę.

5-latek

Świadomość mediów u dzieci - 5-latki

Sposób w jaki dzieci korzystają z mediów w dużej mierze zależy od wieku dziecka i etapu rozwoju, na którym w danym momencie się znajduje. Znajomość tych etapów może pomóc Ci zachęcić dziecko do korzystania z mediów we właściwy - twórczy sposób.

 

Twój 5-latek...

  • Lubi tworzyć gry z prostymi zasadami.
    Co możesz zrobić: Próbuj wybierać dla dziecka gry komputerowe, w których będzie mogło ustalać zasady lub takie, które mają tryb nauki tzw. explore mode, dzięki któremu dziecko będzie mogło eksperymentować. Zanim dziecko zacznie grę, sprawdź jej ustawienia, żeby zobaczyć z czym się zetknie - niekiedy w grach jest opcja kontroli rodzicielskiej.
  • Kiedy jest zły lub zazdrosny, zdarza mu sie używać przemocy.
    Co możesz zrobić: Kiedy dziecko przeżywa silne emocje, pomóż mu radzić sobie z nimi poprzez podpowiadanie słów, których może w takich sytuacjach używać. Możesz na przykład powiedzieć: "widzę, że jesteś zły, że musieliśmy wyłączyć telewizję, żeby zacząć się przygotowywać do wyjścia" oraz "pewnie ci przykro, że twój komputerowy rysunek został usunięty". Próbuj również unikać programów telewizyjnych, książek i gier, w których przedstawiane są postacie rozwiązujące konflikty poprzez przemoc.
  • Rozumie, kim są ludzie wokół niego na przykład brat, siostra czy babcia. Wie też, że inne rodziny mogą być takie same jak nasza albo różnić się od nas.
    Co możesz zrobić: Wybieraj programy telewizyjne i gry komputerowe, dzięki którym dziecko będzie mogło poznać ludzi z innych środowisk. Pomóż dziecku zrozumieć, że nie wszystkie rodziny są takie same.
  • Lubi tworzyć i opowiadać historyjki. Wie, że opowieść ma początek, środek i koniec.
    Co możesz zrobić: Kiedy oglądacie razem wideo, zamień tę czynność w zabawę w opowiadanie historyjek. Po tym, jak postać w programie zrobi coś ważnego, albo tuż przed końcem, wyłącz program i poproś dziecko, żeby zgadło, co będzie dalej. Kiedy dziecko przedstawi swoją wersję, wróćcie do oglądania, zwracając uwagę na to, co się zgadzało z wersją dziecka, a co nie.
  • Czasami może obawiać się nieznanych hałasów, ciemności lub zwierząt.
    Co możesz zrobić: Staraj się ograniczyć kontakt dziecka z programami telewizyjnymi, które mogą je przestraszyć - szczególnie tuż przed snem. Jeżeli się to stanie, zapewnij je, że wszyscy są bezpieczni. Przytulenie lub ulubiona zabawka mogą przynieść ulgę.
  • Lubi się ruszać.
    Co możesz zrobić: Poza ustaleniem limitów czasu, jaką dziecko może spędzać przed telewizorem czy komputerem, nakłaniaj je do wszelkich form aktywnosci fizycznej: biegania, wspinania się , skakania, czy tańczenia.
  • Rozumie zasady. Próbuje pytać czy mu wolno, zanim coś zrobi.
    Co możesz zrobić: Niech Twoje dziecko wie, kiedy można, a kiedy nie, korzystać z telewizji i komputera. Próbuj być konsekwentny i unikaj wprowadzania nowych zasad w trakcie sytuacji konfliktowej między Tobą a dzieckiem.
  • Czasami musi się odizolować i pobyć w samotności.
    Co możesz zrobić: Twojemu dziecku może być potrzebna chwila samotności i oddechu, zwłaszcza, jeśli dopiero się przyzwyczaja do przedszkola. Zamiast używać telewizji jako sposobu na to, aby dziecko mogło się wyłączyć, znajdź dla niego inne formy aktywności, jak rysowanie czy słuchanie łagodnej muzyki.
  • Naucz dziecko szacunku dla innych, wprowadzając do jego zabaw różniące się między sobą lalki, potrawy, programy i piosenki.
    Co możesz zrobić: Kiedy dziecko ogląda telewizję lub gra w grę komputerową, zachęć je, żeby używało ołówka i papieru do kopiowania liter i cyfr, które widzi. Zwróć również dziecku uwagę na postacie i sceny, które może narysować lub namalować.
  • Zna trochę kolorów i potrafi stopniować przymiotniki. Umie też układać rzeczy według wielkości i dobierać je w grupy.
    Co możesz zrobić: Wybieraj programy telewizyjne i gry komputerowe, które dadzą dziecku szansę, żeby sortować, grupować, łączyć, liczyć i tworzyć zbiory. Pomagaj dziecku selekcjonować książki, filmy i inne zabawki lub zabawy według kategorii. Na przykład: "przejrzyjmy najpierw wszystkie książki o zwierzętach".
  • Lubi się spierać, chętnie używa słowa "ponieważ".
    Co możesz zrobić: Po obejrzeniu programu, zadawaj dziecku pytania zaczynające się od: "a gdyby", np.: "a gdyby Diana była starsza niż jej brat Artur?".
  • Interesuje je, jak jedna rzecz może wpływać na inną.
    Co możesz zrobić: Wybieraj programy telewizyjne, gry komputerowe i książki, które zapoznają dziecko z zależnością przyczynowo-skutkową. Wyszukuj formy aktywności, w których trzeba na przykład składać i rozkładać różne elementy, a także gry, w których wykorzystywane są mechanizmy i sekwencje i w których jedno wydarzenie prowadzi do kolejnego.
  • Zaczyna rozumieć, co jest dobre, a co złe.
    Co możesz zrobić: Rozmawiaj z dzieckiem o tym, dlaczego bohater w programie telewizyjnym postepuje w dany sposób i pomóż dziecku zrozumieć, dlaczego jego zachowanie jest dobre albo złe.

6-latek

Świadomość mediów u dzieci - 6-latki

Sposób w jaki dzieci korzystają z mediów w dużej mierze zależy od wieku dziecka i etapu rozwoju, na którym w danym momencie się znajduje. Znajomość tych etapów może pomóc Ci zachęcić dziecko do korzystania z mediów we właściwy - twórczy sposób.

 

Twój 6-latek...

  • Lubi malować, kolorować, czytać proste słowa, zna drukowane litery i liczby. Chętnie bawi się grami planszowymi i kartami.
    Co możesz zrobić: Wybieraj programy telewizyjne i komputerowe, które dadzą dziecku szansę wykonywania tych czynności. Ogranicz również czas spędzany przez dziecko przed ekranem telewizora czy monitorem komputera tak, żeby mogło używać prawdziwych farb, książek i gier nieelektronicznych.
  • Uczy się czytać. Zna już trochę liter i słów.
    Co możesz zrobić: Zachęcaj dziecko do jak najczęstego czytania. Proś dziecko, żeby odczytywało słowa na ekranie telewizora i monitorze komputera. Jeśli ma ulubiony program telewizyjny, użyj go jako łącznika z książkami odwiedzając bibliotekę i wybierając książki o zbliżonej do programu tematyce czy postaciach.
  • Uwielbia być chwalony.
    Co możesz zrobić: To ważne, aby umieć wychwycić moment, kiedy trzeba powiedzieć dziecku, że coś robi dobrze. Chwal dziecko, kiedy robi coś właściwego, na przykład, kiedy wyłącza telewizor, gdy je o to poprosisz.
  • Uwielbia udawać, ma ulubione gry i zabawki na przykład lalki czy pociągi. Są też rzeczy, które lubi zbierać.
    Co możesz zrobić: Dawaj dziecku dużo szans na zabawę i zachęcaj do czytania książek, odwiedzania stron WWW i oglądania programów, które mogą rozwinąć jego zainteresowania.
  • Zaczyna poznawać świat poza swoim domem. Czasami boi się rzeczy, których nie zna lub nie rozumie - głośnych hałasów, grzmotów, wiatru, deszczu, ognia i obcych.
    Co możesz zrobić: Staraj się ograniczyć kontakt dziecka z programami telewizyjnymi, które mogą je przestraszyć i zawierają przemoc. Jeżeli dziecko się przestraszy, zapewnij je, że wszystko jest w porządku. Kiedy zobaczy coś, co może budzić lęk, na przykład burzę z piorunami, wyjaśnij, skąd biorą się pioruny i że nie ma się czego bać. Jeśli to go nie uspokoi, daj mu ulubioną pluszową zabawkę albo po prostu je przytul.
  • Często ma swoje ulubione gry. Niektóre z nich mogą ci się wydawać głupie albo nieciekawe.
    Co możesz zrobić: Twoje dziecko może wykorzystywać grę jako sposób na radzenie sobie z uczuciami. Na przykład, kiedy dziecko udaje, że walczy z czarnymi charakterami, może zwalczać swój strach. Poznaj postacie, które budzą zainteresowanie dziecka - także te z programów telewizyjnych czy gier wideo. Zachęć dziecko, żeby pomyślało, jak ono samo - nie superbohater, którego udaje - rozwiązałoby sytuacje pojawiające się w trakcie gry.
  • Dokonywanie wyborów i robienie tego, co mu się każe, może być dla niego czasem trudne.
    Co możesz zrobić: Pomocne jest przypominanie dziecku, czego się od niego wymaga i udzielanie mu ostrzeżeń, żeby było przygotowane na egzkwowanie wczesniejszych ustaleń. Na przykład, jeżeli dziecko ma limitowany czas na gry komputerowe, powiedz mu to i przypomnij mu o zbliżającym się końcu tego czasu na 10 i na 2 minuty przed jego upływem.
  • Lubi nowe formy ruchu, takie jak huśtanie się, zabawa w chowanego i jazda na rowerze.
    Co możesz zrobić: Poza limitowaniem dziecku czasu na oglądanie telewizji i gry komputerowe, zachęcaj je do ruchu. Wykorzystaj telewizor jako przypomnienie: Jeżeli jakaś postać wykona pewną czynność ruchową, na przykład zatańczy w programie, zachęć dziecko, żeby też tego spróbowało w trakcie oglądania. Albo przypomnij dziecku o tym, jak oglądało ulubione postacie wykonujące określone rzeczy i zapytaj, czy też nie chciałoby spróbować.
  • Uczy się, że ludzie są różni i że ich życie się różni, ale nadal jest bardzo skupiony na sobie.
    Co możesz zrobić: Niech twoje dziecko wie, kiedy można, a kiedy nie wolno korzystać z telewizji i komputera. Pomóż dziecku odkrywać świat poprzez odwiedzanie stron internetowych i oglądanie programów, dzięki którym pozna nowych ludzi, miejsca i poglądy.

7-latek

Świadomość mediów u dzieci - 7-latki

Sposób w jaki dzieci korzystają z mediów w dużej mierze zależy od wieku dziecka i etapu rozwoju, na którym w danym momencie się znajduje. Znajomość tych etapów może pomóc Ci zachęcić dziecko do korzystania z mediów we właściwy - twórczy sposób.

 

Twój 7-latek...

  • Lubi bawić się sam. Szczególnie lubi sztukę i zajęcia manualne.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku znaleźć programy telewizyjne i strony WWW, dzięki którym nabędzie nowych umiejętności. Zapewnij mu podstawowe materiały, np. klej i nożyczki i daj tyle czasu, ile potrzebuje na skończenie projektów.
  • Uwielbia rozmyślać o różnych rzeczach.
    Co możesz zrobić: Zapoznaj dziecko ze stronami WWW, na których znajdzie zagadki i pozna wskazówki do ich rozwiązania. Zachęcaj dziecko do rozwiązywania problemów i twórczego myślenia.
  • Może bać się nowych prac i form aktywności - nie wie jak się do nich zabrać.
    Co możesz zrobić: Pomagaj dziecku kiedy zaczyna próbować czegoś nowego, jak np. nowa gra czy nowa forma aktywności z użyciem komputera. Dodawaj dziecku odwagi, mówiąc mu, że z pewnością sobie poradzi.
  • Kiedy zacznie jakiś projekt, chce go skończyć i robi wszystko, żeby był idealny.
    Co możesz zrobić: Kiedy dziecko rozpocznie dowolne zadanie na komputerze, daj mu wystarczającą ilość czasu, aby było zadowolone z efektu końcowego swojej pracy. To może oznaczać, że trzeba będzie je nauczyć, jak zapisać plik, aby potem wrócić do jego edycji.
  • Potrafi być bardzo nieśmiały, kiedy próbuje czegoś pierwszy raz.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku przygotować się do nowych sytuacji. Na przykład korzystaj z lokalnych stron WWW i książek, żeby zapoznać dziecko z nową szkołą lub placem zabaw, na który się wybieracie.
  • Czasami może być mu trudno porozumieć się z rodzeństwem i innymi dziećmi.
    Co możesz zrobić: Jeśli twoje dziecko sprzecza się z innymi domownikami o pilota do telewizora, bo chce koniecznie coś obejrzeć lub kłóci się o to, kto będzie korzystał z komputera, zaproponuj mu spędzenie czasu w inny sposób np. zabawę na powietrzu.
  • Lubi planować swój dzień.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku ułożyć kalendarz jego zajęć - w komputerze lub na papierze. Będzie go mogło używać, aby śledzić, co i kiedy robi. Umieść kalendarz w widocznym miejscu.
  • Rzadziej miewa straszne sny.
    Co możesz zrobić: Uważaj na filmy i programy telewizyjne mogące budzić w dziecku strach. Jeśli dziecko zobaczy coś, co je zaskoczy lub przestraszy, zapewnij je, że wszystko jest w porządku i nie ma powodów do niepokoju.
  • Jest dumny ze swojej rodziny.
    Co możesz zrobić: Opowiedz dziecku o historii waszej rodziny, pokazuj zdjęcia i domowe filmy. Korzystaj z programów telewizyjnych i stron internetowych, żeby zaznajomić je z ludźmi i miejscami związanymi z kulturami innymi niż wasza.
  • Rośnie jego zainteresowanie kosmosem.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku poznawać świat, zapoznaj je ze stronami www i programami telewizyjnymi o planetach i galaktyce.
  • Bardzo lubi gry planszowe i układanki. Fascynują go też sztuczki magiczne.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku w znalezieniu np. stron internetowych poświęconych magii lub takich, na których znajdzie gry logiczne, które nauczą je nowych umiejętności i pomogą rozwinąć zainteresowania.
  • Zaczyna więcej czytać samodzielnie, ale nadal lubi, kiedy ty mu czytasz.
    Co możesz zrobić: Kiedy twoje dziecko korzysta z komputera, zachęć je, żeby czytało słowa wyświetlane na ekranie monitora. Pomóż dziecku sprawdzać słowa, których nie zna. Czytajcie razem dłuższe fragmenty, tak aby dziecko mogło dzięki tobie zrozumieć znaczenie nowych wyrażeń.
  • Może pytać o życie i śmierć, a także o to skąd się wzięło.
    Co możesz zrobić: Kiedy w programach telewizyjnych lub filmach pojawią się tematy związane ze śmiercią czy religią, pytaj dziecko, co z tego rozumie i co w związku z tym czuje.

8-latek

Świadomość mediów u dzieci - 8-latki

Sposób w jaki dzieci korzystają z mediów w dużej mierze zależy od wieku dziecka i etapu rozwoju, na którym w danym momencie się znajduje. Znajomość tych etapów może pomóc Ci zachęcić dziecko do korzystania z mediów we właściwy - twórczy sposób.

 

Twój 8-latek...

  • Interesują go rzeczy i ludzie nie związani z jego domem rodzinnym.
    Co możesz zrobić: Wykorzystuj internet, telewizję i filmy, żeby zapoznawać dziecko z nowymi miejscami, ludźmi i poglądami. Zachęcaj je, żeby rozwijało swoje zainteresowania, zapisz je do jakiegoś klubu lub kółka zainteresowań.
  • Jest śmiały i wciąż chce próbować czegoś nowego. Czasami wciąż może obawiać się, że coś mu się nie uda.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku mówić o tym, co budzi w nim lęk, przypominając jednocześnie, że jest bezpieczne. Dziecko może nie chcieć samo mówić o rzeczach, których się boi, więc musisz pytać. Czasami dobrze jest zacząć od ogólnych pytań o to, co w programach telewizyjnych może budzić strach, dzięki czemu dziecko łatwiej będzie mogło wyrazić swoje odczucia.
  • Coraz więcej czyta samodzielnie, ale nadal lubi, kiedy ty mu czytasz.
    Co możesz zrobić: Zachęcaj dziecko, aby szukało w Internecie informacji, które je interesują. Czytajcie je razem. Pomagaj dziecku wyszukiwać w Internecie książki, które mogłyby mu się podobać.
  • Jego przyjaciele są dla niego bardzo ważni, ma najlepszego przyjaciela. Czasami czuje presję ze strony innych dzieci.
    Co możesz zrobić: Przyjaciele twojego dziecka mogą oglądać filmy i programy, na oglądanie których ty nie pozwalasz. Pomóż dziecku zrozumieć, że to normalne, iż różne rodziny dokonują różnych wyborów i mają inne zasady.
  • Potrafi się naprawdę mocno zaangażować, kiedy odgrywa jakąś postać.
    Co możesz zrobić: Daj dziecku szansę odgrywania różnych ról i postaci - takich, jak te, które uważa za atrakcyjne i zna z programów telewizyjnych lub filmów. Pytaj, co mu się podoba w różnych bohaterach, a co nie i dlaczego.
  • Potrzebuje pomocy przy organizowaniu różnych spraw. Musi odrabiać lekcje.
    Co możesz zrobić: Zaproponuj dziecku zrobienie kalendarza na komputerze lub na papierze, do którego będzie mogło wpisywać swoje zajęcia. Pomóż mu stworzyć foldery - w formie plików elektronicznych lub papierowych teczek, w których będzie mogło zbierać i odnajdywać materiały związane z określonymi zadaniami.
  • Uwielbia konstruować i eksperymentować z układaniem rzeczy w określonym porządku. Bawi się lalkami, zestawami edukacyjnymi i sprzętem sportowym.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku znajdywać strony WWW, gry komputerowe, programy telewizyjne i filmy o sferach życia, które je interesują. Zapewnij mu też rekwizyty do wykonywania różnych zadań.
  • Lepiej idzie mu mówienie niż pisanie.
    Co możesz zrobić: Zachęcaj dziecko, by mówiło o tym, co widzi i słyszy w telewizji, w filmach, książkach i w internecie. Zadawaj dziecku pytania złożone, na które nie będzie mogło odpowiadać tylko "tak" lub "nie".
  • Jest dumny ze swojej rodziny.
    Co możesz zrobić: Opowiedz dziecku o historii waszej rodziny, pokazuj zdjęcia i domowe filmy. Korzystaj z programów telewizyjnych i stron internetowych, żeby zaznajomić dziecko z ludźmi i miejscami związanymi z kulturami innymi niż wasza.
  • Rośnie jego zainteresowanie kosmosem.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku poznawać świat, zapoznaj je ze stronami www i programami telewizyjnymi o planetach i galaktyce.
  • Interesuje go co jest dobre, a co nie i źle sie czuje kiedy zrobi coś "złego".
    Co możesz zrobić: Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co robią bohaterowie programów telewizyjnych i filmów. Zwracaj uwagę na pozytywne zachowania. Neguj te złe. Dziecko kształtuje swoje opinie o tym, jakie jest jego miejsce w świecie i potrzebuje przy tym twojej pomocy.
  • Interesuje się przeszłością.
    Co możesz zrobić: Zapoznaj dziecko ze stronami WWW i programami telewizyjnymi, dzięki którym będzie mogło poznawać różne okresy historyczne. Zwracaj uwagę dziecka na ludzi innych kultur i miejsc.

9-latek

Świadomość mediów u dzieci - 9-latki

Sposób w jaki dzieci korzystają z mediów w dużej mierze zależy od wieku dziecka i etapu rozwoju, na którym w danym momencie się znajduje. Znajomość tych etapów może pomóc Ci zachęcić dziecko do korzystania z mediów we właściwy - twórczy sposób.

 

Twój 9-latek...

  • Zaczyna wzorować się na innych.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku wybierać właściwe wzorce. Rozmawiaj z nim o ludziach, których widzi w telewizji i słyszy w radio, a którzy mogli zwrócić jego uwagę. Niech Twoje dziecko wie, że może być kimkolwiek zechce.
  • Czasami miewa złe sny.
    Co możesz zrobić: To, co dziecko robi w ciągu dnia, może wpływać na jego sny. Nie pozwalaj dziecku oglądać programów lub filmów budzących lęk. Jeżeli dziecko widzi coś, co sprawia mu przykrość, porozmawiaj z nim o tym od razu i wyjaśnij, że nie ma się czego bać.
  • Nie bawi się zbyt dużo z dziewczynkami (jeśli jest chłopcem) lub z chłopcami (jeśli jest dziewczynką).
    Co możesz zrobić: Zadbaj, aby dziecko unikało programów telewizyjnych i filmów, które umacniają stereotypy związane z płcią. Uświadamiaj je, że zarówno chłopcy, jak i dziewczynki mogą być kimkolwiek zechcą.
  • Lubi planować swój czas.
    Co możesz zrobić: Włącz dziecko do planowania aktywności rodzinnych, wyjaśnij, kiedy jest, a kiedy nie, czas na telewizję i komputer. Pomóż dziecku umieszczać w kalendarzu planowane działania, takie jak praca domowa czy wycieczka rodzinna.
  • Lubi zdobywać.
    Co możesz zrobić: Kiedy dziecko bawi się grą lub robi coś innego przy komputerze, pomóż mu wykonać dobrze to zadanie, a następnie pochwal.
  • Potrafi myśleć samodzielnie i umie robić o wiele więcej niż kiedyś.
    Co możesz zrobić: Zwracaj uwagę dziecka na programy telewizyjne, filmy, strony WWW i książki, które zachęcą je do kreatywnego myślenia. Zadawaj pytania i dowiaduj się, o czym myśli.
  • Umie rozwiązywać problemy i potrafi być skoncetrowany na zadaniu.
    Co możesz zrobić: Zachęcaj dziecko do poznawania różnych mediów. Jeśli będzie zainteresowane, naucz je obsługiwać domową kamerę wideo i zapisz do biblioteki. Zapoznaj dziecko ze stronami internetowymi i książkami, zawierającymi zagadki i zadania do rozwiązania.
  • Jest odpowiedzialny i może pomagać zajmować się swoim młodszym rodzeństwem.
    Co możesz zrobić: Jeśli pozwolisz dziecku pilnować młodszego rodzeństwa, zachęć je, żeby bawili się razem, odegrali własny "program telewizyjny" lub sztukę. Pomóż dziecku zrozumieć, że dobra opiekunka do dzieci to ktoś więcej, niż osoba oglądająca razem z maluchami telewizję.
  • Lubi sport.
    Co możesz zrobić: Postaraj się, żeby telewizja i gry nie zastępowały dziecku sportu i aktywności fizycznej. Kiedy dziecko ogląda program lub stronę www związaną ze sportem i sportowcami, zachęć je, żeby dowiedziało się więcej o formach aktywności fizycznej, które samo może uprawiać.
  • Uczciwość i mówienie prawdy są dla niego ważne.
    Co możesz zrobić: Ustal jasne zasady dotyczące używania w domu komputera, gier i telewizji. Dziecko może się czuć oszukane, jeśli zasady odnośnie tego, kto i kiedy może z czegoś korzystać, nie będą jasno ustalone. Rozmawiaj z dzieckiem również o tym, czy postacie w telewizji postępują sprawiedliwie.
  • Jeśli jakiś temat je zainteresuje, chce wiedzieć o nim jak najwięcej.
    Co możesz zrobić: Jeśli dziecko czymś się zainteresuje, pomóż mu dowiedzieć się więcej na ten temat, wyszukując powiązane strony internetowe i materiały wizualne oraz odwiedzając bibliotekę. Zapoznawaj dziecko z innymi kulturami, zwyczajami, ludźmi i miejscami.

10-latki

Świadomość mediów u dzieci - 10-latki

Sposób w jaki dzieci korzystają z mediów w dużej mierze zależy od wieku dziecka i etapu rozwoju, na którym w danym momencie się znajduje. Znajomość tych etapów może pomóc Ci zachęcić dziecko do korzystania z mediów we właściwy - twórczy sposób.

 

Twój 10-latek...

  • Lubi dawać z siebie wszystko. Jednocześnie nie zawsze musi wygrywać.
    Co możesz zrobić: Jeśli dziecko bawi się z przyjaciółmi i rodzeństwem, ogranicz aspekt rywalizacji do minimum i zachęcaj wszystkich do współpracy. Staraj się proponować gry, w których nacisk położony jest na uczestnictwo, a nie na zwycięstwo.
  • Uwielbia swoich przyjaciół i dużo o nich wie.
    Co możesz zrobić: Jeśli dziecko używa komunikatorów internetowych do porozumiewania się z przyjaciółmi, daj mu wskazówki, jak porozumiewać się w sposób jasny i czytelny. Przypominaj dziecku, żeby nie ujawniało danych osobowych w Internecie ludziom, których nie zna.
  • Czasami się denerwuje i nagle wybucha. Najczęściej nie trwa to jednak zbyt długo.
    Co możesz zrobić: Zwykle wybuchy złości twojego dziecka są krótkie. Pomóż mu znaleźć sposób na wyładowanie emocji, dając mu szansę wyrażenia frustracji słowami. Możesz też zaproponować formę aktywności ruchowej, która pomoże mu rozładować złość. Zwróć dziecku uwagę na bohaterów w telewizji lub grach, którzy rozwiązują konflikty inaczej niż przy użyciu siły i agresji.
  • Lubi planować swój czas.
    Co możesz zrobić: Wykorzystaj otwartość swojego dziecka i użyj stron internetowych oraz programów telewizyjnych, żeby mogło uczyć się o nowych miejscach i poznawać różne poglądy.
  • Uwielbia zbierać różne rzeczy.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku dowiedzieć się więcej na temat, który je interesuje. Wyszukuj dziecku strony WWW, książki i materiały wideo, które zawierają informacje o przedmiotach, które zbiera.
  • Lubi przebywać na powietrzu. Uwielbia się ruszać.
    Co możesz zrobić: Staraj się sprawić, żeby oglądanie telewizji nie było ulubioną aktywnością Twojego dziecka. Zachęcaj je do innych zajęć, szczególnie sportowych.
  • Lubi historie o sławnych ludziach, przygodach i tajemnicach.
    Co możesz zrobić: Pomagaj dziecku znajdywać strony WWW i programy telewizyjne, które przedstawiają biografie i ciekawe historie o sławnych ludziach.
  • Nie zawsze potrafi odróżnić, co jest dobre, a co złe.
    Co możesz zrobić: Udzielaj dziecku wskazówek rozmawiając z nim o tym, dlaczego postacie telewizyjne zachowują się w określony sposób i co sprawia, że ich zachowanie jest właściwe lub nie.
  • Lubi rozmawiać, kiedy ma na to ochotę.
    Co możesz zrobić: Zadawaj dziecku pytania o programy, które ogląda w telewizji. Jeśli nie jest zbyt chętne do rozmowy, porusz temat innym razem.
  • Bycie "w porządku" jest dla niego bardzo ważne.
    Co możesz zrobić: Jasno stawiaj sprawę odnośnie tego, kto wybierze następny program telewizyjny i jaka obowiązuje kolejność korzystania z komputera. Twoje dziecko musi mieć pewność, że wszyscy w domu są równo traktowani.
  • Czasem może mu być potrzebna pomoc.
    Co możesz zrobić: Jeśli twoje dziecko lubi działać według planu, staraj się być konsekwentny i kontroluj jego rozkład dnia. Na przykład, jeśli telewizor jest wyłączany na czas odrobienia lekcji, przypomnij o tym dziecku, kiedy wraca do domu.
  • Rozwija swoje poczucie humoru. Lubi żarty i kalambury.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku znajdywać strony WWW, które będą odpowiadać jego poczuciu humor i które zawierają gry słowne.

11-latki

Świadomość mediów u dzieci - 11-latki

Sposób w jaki dzieci korzystają z mediów w dużej mierze zależy od wieku dziecka i etapu rozwoju, na którym w danym momencie się znajduje. Znajomość tych etapów może pomóc Ci zachęcić dziecko do korzystania z mediów we właściwy - twórczy sposób.

 

Twój 11-latek...

  • Ciągle jest pełen energii i działa na pełnych obrotach - siedzenie spokojnie stanowi dla niego problem.
    Co możesz zrobić: Staraj się sprawić, żeby oglądanie telewizji nie było ulubioną aktywnością twojego dziecka. Zachęcaj je do innych zajęć, szczególnie sportowych na świeżym powietrzu.
  • Miewa niepohamowany apetyt.
    Co możesz zrobić: Rozmawiaj z dzieckiem o żywności reklamowanej w telewizji i tłumacz mu, dlaczego wasza rodzina jada właśnie takie potrawy, a dlaczego inne wyklucza z menu.
  • Odczuwa silne emocje. Kiedy jest zły, potrafi uderzyć lub trzasnąć drzwiami. Kiedy jest szczęśliwy, wybucha śmiechem.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku znaleźć ujście dla emocji. Zwróć jego uwagę na postacie w telewizji lub grach, które rozwiązują konflikty lub uzewnętrzniają silne emocje inaczej niż przy użyciu agresji.
  • Może być bardzo skupiony na sobie i na tym, jak zmienia się jego ciało.
    Co możesz zrobić: Wykorzystuj telewizję i Internet, żeby pomóc dziecku poznawać swoje ciało i zrozumieć wszystkie procesy w nim zachodzące.
  • Może nie zawsze to widać, ale lubi spędzać czas z rodziną.
    Co możesz zrobić: Umieść telewizor i komputer w najbardziej ruchliwych punktach domu tak, żeby nie można było z nich korzystać w samotności. Czasami można połączyć oglądanie telewizji czy korzystanie z komputera z wybraną formą spędzania czasu razem. Innym razem można wyłączyć oba urządzenia, żeby rodzina mogła np. zagrać w grę planszową lub porozmawiać.
  • Uwielbia zbierać różne rzeczy. Chętnie wymienia swoje zbiory.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku rozwijać zainteresowania. Zapoznaj je ze stronami WWW, książkami i filmami zawierającymi informacje na temat rzeczy, które zbiera.
  • Jego przyjaciele są dla niego bardzo ważni, mimo iż czasem zazdrości im tego, co mają.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku zrozumieć, że nie zawsze wolno robić mu to, na co pozwalają dzieciom inni rodzice np. oglądanie do późna telewizji. Wytłumacz mu, że również nie zawsze będzie miało to samo, co jego koledzy i koleżanki np. najnowszą grę. Wyjaśnij dziecku twoje decyzje dotyczące korzystania z mediów.
  • Nie lubi być sam.
    Co możesz zrobić: Unikaj programów telewizyjnych i filmów, które zawierają przemoc i budzą lęk. Jeśli dziecko przestraszy się czegoś, co zobaczy, porozmawiaj z nim i zapewnij, że jest bezpieczne.
  • Lubi rywalizować, nawet z najlepszym przyjacielem.
    Co możesz zrobić: Zapoznaj dziecko z grami i stronami internetowymi, dzięki którym będzie mogło w zdrowy sposób rywalizować z rówieśnikami. Zachęcaj dziecko, żeby zawsze było uczciwe we współzawodnictwie.
  • Uwielbia historyjki, niezależnie od tego czy są prawdziwe, czy nie. Zaczyna je bardziej interesować to, co dzieje się teraz niż historia. Lubi używać mapy do odnajdywania miejsc, o których słyszy.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku wyszukiwać ciekawe programy telewizyjne i wartościowe strony WWW. Dodawaj do ulubionych zakładek w przeglądarce internetowej interesujące strony geograficzne, z których dziecko może uczyć się o nowych miejscach.
  • Zaczyna interesować się chodzeniem do kina.
    Co możesz zrobić: Zadawaj dziecku pytania o filmy, które je interesują. Dowiedz się, dlaczego niektóre filmy wydają się mu ciekawe. Zainicjuj rozmowę o aktorach, fabule lub efektach specjalnych.

12-latki

Świadomość mediów u dzieci - 12-latki

Sposób w jaki dzieci korzystają z mediów w dużej mierze zależy od wieku dziecka i etapu rozwoju, na którym w danym momencie się znajduje. Znajomość tych etapów może pomóc Ci zachęcić dziecko do korzystania z mediów we właściwy - twórczy sposób.

 

Twój 12-latek...

  • Akceptuje siebie i to, co robi.
    Co możesz zrobić: Staraj się, aby negatywne stereotypy nie wpływały na obniżenie samooceny twojego dziecka. Pytaj dziecko, co mu się podoba w programach telewizyjnych, filmach i grach wideo.
  • Jego przyjaciele często są dla niego źródłem wsparcia i radości. Bardzo interesuje go to, co mają do powiedzenia.
    Co możesz zrobić: Jeśli dziecko korzysta z komunikatora internetowego w kontaktach z przyjaciółmi, powiedz mu jak przekazywać swoje opinie jednocześnie słuchając tego, co inni mają do powiedzenia. Twoje dziecko może lepiej od Ciebie znać żargon internetowy, pomimo tego może potrzebować twojej pomocy w wyrażaniu siebie.
  • Niektórzy z jego przyjaciół mogą eksperymentować z paleniem i piciem.
    Co możesz zrobić: Rozmawiaj z dzieckiem o tym, dlaczego papierosy, alkohol i inne używki pokazywane są w filmach i telewizji. Rozmawiaj z dzieckiem o różnicach pomiędzy światem fikcji a rzeczywistością. Uświadom mu, jakie zachowania akceptujesz, a jakie nie i dlaczego.
  • Próbuje samodzielnie oceniać, co jest właściwe, a co nie i mniej polega na zdaniu rodziców.
    Co możesz zrobić: Twoje dziecko może szukać kompromisu między swoimi standardami etycznymi a byciem akceptowanym przez przyjaciół, którzy podejmują decyzje budzące wątpliwości. Udziel dziecku wskazówek rozmawiając z nim o tym, kiedy napotkacie podobny problem w telewizji.
  • Miewa niepohamowany apetyt.
    Co możesz zrobić: Rozmawiaj z dzieckiem o żywności reklamowanej w telewizji i tłumacz mu, dlaczego wasza rodzina jada te, a nie inne produkty.
  • Zależy mu na tym, aby dobrze wyglądać.
    Co możesz zrobić: Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co znaczy "dobrze wyglądać". Staraj się zwracać dziecku uwagę na sytuacje, w których pozornie wspaniałe postacie telewizyjne czy filmowe zachowują się niewłaściwie i słuchaj tego, co dziecko uważa za "atrakcyjne" w kategoriach wyglądu zewnętrznego i zachowania.
  • Nie lubi być sam i czasami boi się różnych rzeczy.
    Co możesz zrobić: Staraj się ograniczyć kontakt dziecka z programami telewizyjnymi i filmami, które mogą budzić niepokój - zwłaszcza przed snem i wtedy kiedy dziecko jest samo. Jeśli przestraszy się czegoś, co zobaczy, porozmawiaj z nim o tym i zapewnij, że jest bezpieczne.
  • Jest dobry w planowaniu różnych rzeczy.
    Co możesz zrobić: W tym wieku telewizja może mieć mniejszy wpływ na dziecko. To dobry okres, żeby pobudzać zainteresowanie innymi formami aktywności, na przykład stronami www i książkami, które rozwiną ciekawość dziecka i zachęcą je do pisania lub opowiadania własnych historii. Kiedy dziecko zechce włączyć telewizor, namów je, żeby najpierw przejrzało program telewizyjny.
  • Zanim obejrzy film lubi wiedzieć o nim coś więcej.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku być krytycznym widzem. Zadawaj pytania o filmy, które je interesują. Dowiedz się, dlaczego twoje dziecko niektóre filmy lubi bardziej od innych. Zainicjuj rozmowę o aktorach, fabule lub efektach specjalnych.
  • Wzrasta jego zainteresowanie eksperymentami naukowymi, sztuką i muzyką.
    Co możesz zrobić: Wykorzystuj Internet i telewizję, żeby rozwijać zainteresowania dziecka. Pomóż mu zrozumieć, że sztuka i muzyka nie są jedynie dla widzów i słuchaczy, ale tez dla twórców - a ono może być jednym z nich.

13-18-latki

Świadomość mediów u dzieci - 13-18-latki

Sposób w jaki dzieci korzystają z mediów w dużej mierze zależy od wieku dziecka i etapu rozwoju, na którym w danym momencie się znajduje. Znajomość tych etapów może pomóc Ci zachęcić dziecko do korzystania z mediów we właściwy - twórczy sposób.

 

Twój nastolatek...

  • Jest gdzieś pomiędzy dzieciństwem a dorosłością. Odkrywa kim jest i szuka swojego miejsca. Zaczyna cieszyć się życiem bez ciągłego towarzystwa rodziców i rodziny.
    Co możesz zrobić: Zachęcaj swoje dziecko, aby obok oglądania programów zrobionych przez innych, samodzielnie próbowało pisać, filmować lub rysować.
  • Zaczyna bardziej zwracać uwagę na wygląd. Przyjaciele mogą mieć wpływ na jego decyzje dotyczące ubioru i stylu.
    Co możesz zrobić: Porozmawiaj z dzieckiem, co znaczy "dobrze wyglądać". Dziecko może kodować negatywny sposób pokazywania ciała i stereotypy płynące z kultury pop i tym samym potrzebować twoich wskazówek. Staraj się zwrócić uwagę dziecka na sytuacje, w których popularne postacie telewizyjne czy filmowe podejmują złe decyzje i słuchaj, co dziecko rozumie jako "atrakcyjne" w wymiarze wyglądu zewnętrznego i zachowań.
  • Nadal uczy się radzić sobie z gniewem.
    Co możesz zrobić: Wykorzystuj telewizję, gry i filmy, żeby pomóc dziecku mówić o gniewie, zwracając uwagę na postacie rozwiązujące konflikty bez użycia agresji. Zachęć dziecko do wyrażania emocji w konstruktywny sposób np. poprzez zrobienie własnej strony internetowej.
  • Z biegiem czasu dorasta i zmienia się jego widzenie własnego ciała.
    Co możesz zrobić: Twoje dziecko może wymieniać informacje, również błędne, na temat zdrowia i rozwoju z przyjaciółmi. Zapoznaj je ze źródłami - zarówno w Internecie jak i prasie - zgodnymi z twoim wyobrażeniem o tym, co dziecko powinno wiedzieć.
  • Nieustannie próbuje się zorientować, co jest właściwe, a co nie. W końcu wypracuje sobie własny system wartości. Póki co, jednak wciąż analizuje poglądy swoich przyjaciół i rodziców.
    Co możesz zrobić: Twój nastolatek szuka kompromisu między rozwijaniem własnych standardów etycznych, a byciem akceptowanym przez przyjaciół. Wykorzystuj sytuacje z telewizji, filmów i wiadomości jako płaszczyznę do rozmów o złożoności ludzkiego charakteru.
  • Myśli o swojej przyszłości.
    Co możesz zrobić: Korzystaj z telewizji i Internetu, aby zapoznawać swojego nastolatka z różnymi zawodami. Zachęć go do korzystania z poczty elektronicznej w celu zdobycia szczegółowych informacji od profesjonalistów lub organizacji, które uważa za ciekawe.
  • Ma grupę przyjaciół. Chętnie robią coś razem.
    Co możesz zrobić: Pomóż swojemu nastolatkowi nabrać zwyczaju zadawania pytań. Zachęć go do sprawdzania wiarygodności informacji - i tych od przyjaciół, i tych z popularnych stron WWW. Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co czyni informację rzetelną i jak rozpoznać stronniczość postaw.
  • Podobnie, jak wielu jego przyjaciół, umawia się na randki, co daje mu szanse na eksperymentowanie i uczenie się.
    Co możesz zrobić: Rozmawiaj ze swoim nastoletnim dzieckiem o roli płci i zachowaniach dziewcząt i chłopców. Wyjaśnij dziecku, co to znaczy ufać innej osobie, zwracając uwagę na to, co jest powierzchowne i mylące w historiach miłosnych pokazywanych w flmach.
  • Jest coraz bardziej świadomy tego, czym różni się od innych ludzi, chociaż całkowicie jeszcze tego nie zaakceptował.
    Co możesz zrobić: Pomóż dziecku dowiedzieć się więcej o historii waszej rodziny, aby zbudować mu fundamenty dla poszukiwań kulturowych i etnicznych. Wyjaśnij, że istnieje wiele opinii i że wszelkie historie - czy to w wiadomościach, czy na wielkim ekranie - są tworzone przez ludzi, którzy obserwują świat ze swojej perspektywy.
  • Sporo czasu poświęca rozmyślaniom o tym, w jakim świecie chciałby żyć. Uczy się, jak współpracować z innymi, żeby osiągnąć wspólny cel.
    Co możesz zrobić: Zachęcaj dziecko, żeby uczestniczyło w wolontariatach. Korzystaj ze stron internetowych i programów telewizyjnych, żeby dowiedzieć się więcej o szansach istniejących w okolicy i nie tylko.
 

Czy Telewizja może być użyteczna?

Telewizja jest dziś nieodłączną częścią naszego życia. Zgodnie z zaleceniami specjalistów, powinniśmy minimalizować czas spędzany przez dziecko poniżej dwóch lat przed telewizorem, a nawet całkowicie go wyeliminować. Może zamiast zakazywać, warto zastanowić się jak telewizja może pozytywnie wpłynąć na rozwój dziecka.

 

Twoje dziecko i telewizja