TELEFON
Jak płacić telefonem?
Bankowość mobilna zyskuje coraz większą popularność. Większość osób kojarzy ją głównie z możliwością sprawdzania stanu konta przez aplikację w telefonie. Warto jednak pamiętać, że bankowość mobilna w połączeniu z telefonem daje o wiele więcej możliwości. Jedną z nich jest płacenie telefonem. Oznacza to, że wybierając się na zakupy, nie trzeba pamiętać o gotówce czy karcie płatniczej. Jak płacić telefonem?
Jak płacić telefonem w Polsce?
Smartfon to rzecz, bez której wielu z nas nie wyjdzie z domu. Dostarcza rozrywki i informacji, a także jest praktycznym gadżetem - pozwala m.in. na szybkie sprawdzenie stanu konta czy zapłacenie za zakupy. Tę pierwszą możliwość dają aplikacje mobilne banków. Dzięki nim można zarządzać swoim kontem - sprawdzać jego stan, robić przelewy, otrzymywać powiadomienia o wpłatach. Poprzez aplikacje można też płacić rodzimym BLIK-iem. Dzięki niemu płatność telefonem zajmuje zaledwie kilka sekund.
Popularność BLIK-a potwierdzają badania Izby Gospodarki Elektronicznej. Pokazują one, że z tej formy płatności telefonem korzysta już 39% respondentów (badanie „Płatności Cyfrowe 2019”). Mniej osób sięga natomiast po płatności mobilne, np. PayU – z nich korzysta tylko 25%. Jeszcze mniej osób wykorzystuje pozostałe opcje płatności telefonem – a tych nie brakuje.
Jak zapłacić telefonem? Poznaj swoje możliwości.
Szybki rozwój technologii sprawił, że płacenie telefonem jest bardzo proste. Oprócz łatwości dużym plusem jest możliwość skorzystania z wielu formatów płatności smartfonem. Za pomocą telefonu można skorzystać z:
- szybkich płatności mobilnych podczas zakupów online – taką opcję proponują platformy, takie jak PayU, Przelewy24, BLIK, systemy oferowane przez emitentów kart płatniczych;
- płatność SMS Premium;
- przelewów na telefon;
- zbliżeniowych płatności telefonem;
- wypłat gotówki z bankomatu;
- wykonywania standardowych przelewów przez telefon.
Na czym polega płacenie telefonem za pomocą BLIK-a?
BLIK to system płatności uruchomiony z inicjatywy polskich banków. Obowiązuje tylko na terenie Rzeczypospolitej, więc za granicą nie będzie można nim zapłacić. Technologia umożliwia dokonywanie płatności telefonem za pomocą kodów BLIK, które wyświetlają się w aplikacji bankowej i służą do autoryzacji transakcji, pobierają pieniądze z konta bankowego. Dzięki temu płatności telefonem za pomocą BLIK-a nie wymagają używania karty płatniczej.
Aby móc korzystać z płatności BLIK, należy posiadać smartfon oraz konto w jednym z banków zintegrowanych z tą technologią. Obecnie płatności telefonem BLIK umożliwiają:
- Alior Bank,
- Bank Millennium,
- Santander Bank Polska,
- ING Bank Śląski,
- mBank,
- PKO Bank Polski,
- Getin Bank,
- T-Mobile Usługi Bankowe,
- BNP Paribas,
- Credit Agricole,
- Bank Pekao S.A.,
- Spółdzielcza Grupa Bankowa,
- Noble Bank.
BLIK-iem można zapłacić za zakupy w sklepie stacjonarnym i internetowym, a także wypłacić pieniądze z bankomatu. Jak płacić telefonem za pomocą kodów BLIK?
Robiąc zakupy w sklepie stacjonarnym, należy zgłosić sprzedawcy chęć płacenia telefonem. Następnie trzeba uruchomić aplikację mobilną banku i kliknąć w logo BLIK. W odpowiedzi na te czynności pojawi się 6 cyfrowy kod, który należy przepisać na klawiaturze terminalu, a następnie zatwierdzić go zielonym przyciskiem. W aplikacji bankowej pojawi się prośba o zatwierdzenie transakcji i, jeśli kwota się zgadza, podaje się PIN mobilny oraz ostatecznie zatwierdza płatność.
Jeśli BLIK-iem chce się zapłacić w sklepie internetowym, wystarczy wybrać logo BLIK w metodach płatności. Dalsza procedura jest taka sama, jak w przypadku zakupów stacjonarnych - należy wygenerować kod i potwierdzić go w transakcji w aplikacji.
Telefonem łatwo można też wypłacić gotówkę z bankomatu bez karty płatniczej. W tym celu należy włączyć aplikację i wygenerowany przez nią kod BLIK przepisać na klawiaturze bankomatu, a następnie zatwierdzić transakcję w telefonie. Wszystkie te opcje płatności telefonem działają na smartfonach posiadających oprogramowanie Android, iOS oraz Windows Phone. Warunkiem korzystania z BLIK-a jest więc posiadanie aplikacji mobilnej swojego banku i dostęp do internetu.
Jak płacić zbliżeniowo telefonem?
Płatność telefonem jest możliwa nie tylko za pomocą BLIK, lecz także z użyciem technologii HCE (inaczej nazywane NFC), która umożliwia niezwykle wygodną i szybką płatność zbliżeniową telefonem.
Technologia HCE (ang. Host Card Emulation) jest oparta o rozwiązanie MCBP (MasterCard Cloud-Based Payments), umożliwiające stworzenie cyfrowej wersji karty. W praktyce oznacza to, że za zakupy stacjonarne można zapłacić bez karty. Pieniądze z konta zostaną pobrane, jeśli do terminala płatniczego zbliży się telefon, a następnie zaakceptuje transakcję, wpisując kod PIN. Warto zaznaczyć, że płatność zbliżeniowa telefonem w Polsce jest możliwa tylko w przypadku niektórych polskich banków.
Oprócz posiadania konta w jednym z tych banków, warunkiem płatności zbliżeniowej telefonem jest:
- posiadanie aplikacji mobilnej banku - za jej pośrednictwem należy stworzyć oraz skonfigurować wirtualną kartę,
- posiadanie smartfona z funkcją NFC - znajdziesz wiele takich modeli telefonów w sklepie UPC.
Jak płacić iPhonem?
Płacenie telefonem zbliżeniowo jest możliwe nie tylko na smartfonach z oprogramowaniem Android. Apple również udostępnia tę usługę poprzez Apple Pay – aplikacja wykorzystuje wyżej opisaną technologię HCE. Usługa jest dostępna na wszystkich urządzeniach z nadgryzionym jabłuszkiem, czyli iPhone’ach, zegarkach iWatch i iPadach. Aby ją skonfigurować, potrzebna jest aplikacja do płacenia telefonem. Tą dedykowaną jest Wallet - wymaga zrobienia zdjęcia karty debetowej lub kredytowej. Podczas zakupów Apple Pat wykorzystuje numer przypisany do konkretnego urządzenia i unikalny kod transakcji. Obecnie ze zbliżeniowego płacenia iPhonem w Polsce mogą korzystać klienci ośmiu banków. Sprawdź iPhone dostępny w sklepie UPC.