tv-nowej-generacji-okladka.jpg
Internet

Internet w telefonie - ile GB danych komórkowych potrzeba?

5 czerwca 2023 3 minuty czytania

Wszechobecne aplikacje pozwalają nam skorzystać z bankowości, kupić bilet na pociąg, zarezerwować wizytę u lekarza, sprawdzić pogodę i wiele więcej. Aby móc korzystać z tych udogodnień, potrzebny jest nam internet w telefonie. Standardowo jest on ograniczony limitem danych. Ile powinien wynosić?

Spis treści:
Co to są dane komórkowe?
Internet w telefonie – ile go potrzeba?
Jak wyłączyć dane komórkowe?
Dlaczego dane komórkowe nie działają?

Co to są dane komórkowe?

O danych komórkowych mówimy w kontekście ich transferu. Rozumianego również jako transmisja danych, wykorzystywanych podczas korzystania z internetu na telefonie i innych urządzeniach przenośnych. Użytkownicy takich sprzętów zazwyczaj mogą korzystać z internetu w ramach wybranego pakietu danych. Oznacza to, że do dyspozycji mają tyle danych, ile wykupili. Ich ilość obecnie określana jest w gigabajtach (GB). Transfer danych zużywa się zawsze, jeśli telefon łączy się z internetem i pobiera z niego dane. Należy tu też zaznaczyć, że czasem są one pobierane, nawet jeśli nie korzystamy bezpośrednio z internetu, np. do aktualizacji zainstalowanych na telefonie aplikacji czy automatycznego pobierania poczty. Jeśli transfer danych zostaje wykorzystany, prędkość internetu w telefonie znacząco spada lub też następuje brak internetu w telefonie.


Internet w telefonie – ile go potrzeba?

Aby uniknąć sytuacji, w której nie działa internet w telefonie, należy zastanowić się, ile gigabajtów miesięcznie będzie nam potrzebnych. Trzeba zaznaczyć, że dla każdego inna wartość będzie tą optymalną. To, ile internetu w telefonie wykorzystamy, zależy od naszej aktywności w sieci.

Jeśli internet na smartfonie będziemy wykorzystywać w podstawowym zakresie, limit danych powinien wynosić 3-5 GB miesięcznie. Taka ilość pozwala na komfortowe przeglądanie stron www, social mediów oraz poczty e-mail. Taki pakiet pozwoli też na korzystanie z komunikatorów typu Messenger czy WhatsApp. 3-5 GB może jednak nie wystarczyć, jeśli wysyła się i odbiera duże liczby zdjęć, chce się słuchać muzyki czy oglądać filmy.

Korzystając na co dzień z serwisów strumieniujących muzykę (Apple Music czy Spotify), grając w gry online, intensywnie korzystając z social mediów i przeglądając strony www oraz pocztę, należy wybrać większy pakiet – minimum 10 GB na miesiąc. Taki limit danych sprawi, że na brak internetu w telefonie nie będziemy narzekać. Mówi się, że obecnie 10 GB stanowi podstawowy pakiet internetu w telefonii komórkowej. Warto jednak pamiętać, że nie jest to pakiet, który pozwoli na oglądanie filmów czy komfortowe przeglądanie YouTube – do tego potrzebne jest co najmniej 15-20 GB miesięcznie. O pakiecie 30 GB i więcej powinny pomyśleć osoby, które intensywnie korzystają z serwisów streamingach, słuchają muzyki przez internet i jednocześnie korzystają z social mediów. 


Jak wyłączyć dane komórkowe?

Internet w telefonie to podstawa, jednak nie zawsze chcemy z niego korzystać. Najczęściej do takiej sytuacji dochodzi, kiedy wyjeżdżamy poza granicę Polski, a nawet Unii Europejskiej. Wtedy to internet w telefonie lepiej wyłączyć, ponieważ naliczane opłaty mogą być bardzo wysokie.

Jak to zrobić? To bardzo prosta czynność, którą można wykonać w ciągu kilku sekund samodzielnie – nie trzeba w tym celu kontaktować się z operatorem. W celu wyłączenia transmisji danych wystarczy wejść w ustawienia smartfona (najczęściej w opcje Połączenia – Sieć i internet) i odhaczyć opcję transmisji danych. W nowszych telefonach z Androidem, a także działających na systemie iOS, internet można również wyłączyć z poziomu paska szybkich przełączników ustawień – w większości smartfonów transfer danych oznaczany jest symbolem przeciwległych strzałek lub karty SIM. Przyciśnięcie tego przycisku oznacza, że komórkowa transmisja danych zostaje wyłączona. Warto też zaznaczyć, że internet nie będą działać na smartfonie, jeśli włączymy tryb samolotowy. Dezaktywuje on wszystkie bezprzewodowe połączenia, czyli zarówno dane komórkowe, jak i wifi, Bluetooth oraz rozmowy.


Dlaczego dane komórkowe nie działają?

Brak internetu w telefonie sprawia, że zadajemy sobie pytanie, dlaczego dane komórkowe nie działają. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka.

  • Najprostszą jest to, że transmisja danych komórkowych nie została włączona. Rozwiązanie tej sytuacji jest proste i szybkie – wystarczy to zrobić, korzystając z ustawień smartfona.
  • Internet na kartę może również nie działać z powodu tego, że wyczerpał się limit transferu danych. Aby potwierdzić tę przyczynę, należy sprawdzić zużycie danych. Można to zrobić, korzystając z kodu USSD, który wpisuje się na klawiaturze telefonu i zatwierdza zieloną słuchawką.
  • Równie często przyczyną braku internetu w smartfonie jest zbyt słaby zasięg. Problem pojawia się, jeśli znajdujemy się zbyt daleko od nadajników operatora. W takiej sytuacji nie ma innego wyjścia, jak tylko przemieścić się bliżej nich.
  • Jako inne często występujące przyczyny braku sieci internetowej podaje się: niepoprawną konfigurację telefonu, zainfekowanie smartfona przez wirusa, problem po stronie przeglądarki (np. jej nieaktualna wersja), przeciążenie systemu, posiadanie urządzenia, które nie obsługuje internetu.

Play Expert poleca

Sprawdź najkorzystniejsze oferty na play.pl